Produk

[PRODUK][bsummary]

Gaya Hidup

[GAYA HIDUP][bigposts]

Bisnes

[BISNES][twocolumns]

SINEMA



Judul Filem :  #AYAT-AYAT CINTA 2
Terbitan : MANOJ PUNJABI PRODUCTION
Arahan : GUNTUR SOEHARJANTO
Genre :  Aksi Drama
Tarikh Tayangan : 11 JANUARI 2018

Barisan Pelakon : Fedi Nuril, Tatjana Saphira, Chelsea Islan, Dewi Sandra dan Nur Fazura serta Bront Palarae.

Bintang: ****

SINOPSIS:



Filem yang diadaptasi daripada novel sensasi karya Habiburrahman El Shirazy ini merupakan filem sekuel  dengan judul sama 'Ayat Ayat CInta' yang diterbitkan 10 tahun lalu. Kali ini ia mengisahkan Fahri Abdullah (Fedi Nuril) yang hidup keseorangan di Edinburgh bersama pembantunya Hulusi (Pandji Pragiwaksono). Fahri telah kehilangan isterinya Aisha yang menjadi sukarelawan di Gaza. Semenjak ketiadaan isterinya, Fahri hidup dalam kesedihan dan sering melakukan kesilapan yang membahayakan dirinya.
Kehidupannya menjadi semakin rumit dengan kehadiran saudara Aisha, Hulya yang menyimpan perasaan terhadap Fahri.. Mampukah Fahri teguh pada cintanya yang agung kepada Aisha atau membuka hatinya untuk menerima cinta agung yang baru? 
Baru-baru ini filem ini telah menemui penonton dalam tayangan perdana di pawagam Golden Screen Cinemas di Pavilion dengan kehadiran lebih 500 tetamu atas jemputan Antenna Entertainments.

Ternyata begitu ramai peminat yang mahu mengetahui kesudahan filem yang telah merangkul pelbagai anugerah di Festival Filem Indonesia 2005 dahulu/
Di Indonesia, filem AYAT-AYAT CINTA 2 telahpun ditonton lebih dua juta penonton sejak ditayangkan pada 21 Disember 2017 yang lalu manakala penonton Malaysia mula menontonnya  bermula 11 Januari 2018.
Kak Fas tidak berkesempatan untuk menonton filem pertamanya dahulu jadi sebelum menonton sekuelnya ini sempat juga melayari youtube walau pun tidak puas sebenarnya tonton secara online.
Pun begitu.. yang penting Kak Fas tahu jalan ceritanya sebelum menyaksikan AAC2 kan... 
Selepas menonton Kak Fas dengar bisikan daripada khalayak yang memberikan komen AAC pertama lebih bagus...
Ada yang berpendapat pengakhiran filem dalam AAC2 ini semacam tidak masuk akal apabila isteri pertama Aishah yang cacat sebahagian daripada wajahnya sanggup melakukan pembedahan kosmetik dengan mengembalikan wajahnya dengan muka isteri kedua Fahri, Hulya yang meninggal dunia.
Kan lebih baik jika pembedahan plastik sahaja dilakukan pada wajah Aishah daripada menukar keseluruhan wajahnya dengan muka Hulya.
Alasannya Hulya mahu anaknya mengenali dirinya tetapi bukan kah bila dah besar anak itu boleh sahaja menatap gambar ibunya ... tak gitu?
Kak Fas tidak berkesempatan untuk bertanya kepada pihak produksi atau penulis nobelny Habiburrahman El Shizary kenapa penghujungnya begitu. Adakah pembedahan keseluruhan begitu wujud?
Apa pun Kak Fas yakin peminat AAC tidak akan kecewa menonton filem AAC2 ini apatah lagi jika sudah menonton AAC pertama. Jalan ceritanya penuh dengan mesej betapa Islam itu bukan teroris tetapi mencintai kedamaian dan sanggup menolong orang walau pun berlainan bangsa dan agama.
Persoalannya adakah orang yang se mula dan bersih hatinya seperti Professor Fahri lakonan Fedi Nuril ini? 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------fas

Judul Filem :  TOMBIRUO: PENUNGGU RIMBA 
Terbitan : Astro Shaw/Ideate Media/Grup Buku Karangkraf
Arahan : Seth Larney
Genre :  Aksi Drama
Tarikh Tayangan : 12 Okt 2017

Barisan Pelakon : Zul Ariffin, Farid Kamil, Nabila Huda, Faizal Hussein,  Hasnul Rahmat, Michael Chen, Farah Ahmad, Dato M Nasir, Datin Marlia Musa, Faye Kusairi dan Dynas Mohktar.

Bintang: *****

SINOPSIS:

Tombiruo... menceritakan tentang Ejim, lelaki bertopeng yang digelar sebagai Tombiruo oleh penduduk di Sabah kerana menganggapnya sebagai penunggu rimba. Kehadiran Tombiruo penuh misteri dan sering ditakuti serta dicaci oleh penduduk kampung. Apabila Wong dan kuncu-kuncunya membuat kacau di kampung untuk meneruskan aktiviti empangan, satu insiden telah berlaku dan menimbulkan kemarahan Tombiruo. Sementara itu, Amiruddin menganggap Tombiruo sebagai punca keperitan hidup keluarganya dan mula menjejaknya. Wartawan Wan Suraya yang mengikuiti perkembangan isu syarikat Tan Sri Berham turut mengikuti jejak Tombiruo. Wan Suraya dapat rasakan Tombiruo tidak membahayakan seperti diperkatakan. Namun, apabila Amiruddin dan Tombiruo bertemu, mereka bertarung demi membela nasib orang-orang yang mereka sayangi. Dengan semangat dari hutan telah mengiringi kekuatan Tombiruo. Tetapi hakikatnya, sebuah rahsia diantara mereka berdua yang sudah lama tersimpan terbongkar. Apakah kaitan mereka berdua sebenarnya? Siapakah dalang di sebalik insiden yang berlaku selama ini?





Nak tahu jom ke panggung sekarang ya... sebab bagi Kak Fas filem ini harus tonton kerana storylinenya menarik malah sinematografi filem ini cukup cantik.

Kira puas menonton nya apatah lagi bila ditayangkan di 'big screen'. Bagaimana pun rasa macam tak puas hati bila tak nampak wajah sebenar Zul Ariffin di sebalik topengnya itu huhu cuma daripada saiz fizikalnya memang kita tahu itu Zul Ariffin. Mungkin kah ada pelakon lagak ngeri melakukan adegan terjun bagai? 



Tetapi tidak u alls... Zul Ariffin lakukan semua stuntnya malah sanggup terjun pada jarak tinggi dari tingkat 6 katanya...Sudah tentu ini antara filem yang membawa kepuasan kepada Zul Ariffin kan?















Karya daripada nobel Ramlee Awang Murshid ini sesuatu yang agak mengujakan apatah lagi melibatkan kepercayaan penduduk di Sabah di mana seorang anak yang dilahirkan dengan wajah bukan manusia terpaksa dipulaukan dan tinggallah ia di hutan rimba.

Barangkali filem ini boleh dijadikan sekuel atau pre sekuel bagi menjelaskan bagaimana berlakunya insiden sebelum kelahiran Tombiruo dan perpisahan yang berlaku dalam keluarganya. Pasti penonton nak tahu sebab dalam filem ini tidak dijelaskan secara terperinci bagaimana Tombiruo mempunyai saudara kembar gitu...



Apa pun Kak Fas puas tengok filem ini cuma tertanya-tanya juga bukan ke asalnya filem ini diarahkan oleh Nasir Jani tetapi Nasir bertindak sebagai pengarah bersekutu sahaja...??




-----------------------------------------------------------------------------------------fas


Judul Filem :  Kau Yang Satu 

Terbitan : Astro Shaw / Global Station / Nuansa

Arahan : Osman Ali
Genre : Drama / Romantik
Tarikh Tayangan : 27 Julai 2017

Barisan Pelakon : Aaron Aziz, Izara Aishah, Hisyam Hamid, Soo Wincci, Amyra Rosli, Wan Hanafi Su, Zaidi Omar

Bintang: ****

SINOPSIS:

Mengisahkan pergolakan cinta tiga segi. Bot milik seorang lelaki bernama Datuk Mustaza telah karam selepas dipukul ombak ketika dia keluar memancing, namun nasibnya baik apabila dia telah diselamatkan oleh seorang nelayan bernama Sulaiman. Datuk Mustaza yang berasa dirinya terhutang budi mahu menjodohkan anak lelakinya Taufik dengan anak Sulaiman yang bernama Salina. Bagaimanapun kedua-dua Taufik dan Salina tidak bersetuju kerana mereka sudah mempunyai teman istimewa. Tetapi akhirnya, mereka terpaksa akur dengan bapa mereka.  Tetapi apa kesudahannya? Bagaimana perasaan teman wanita Taufik mengenai keputusan itu?




Kepada penonton yang sudah lama dahagakan sebuah filem romantik barangkali boleh berkunjung ke pawagam pada 27 hb Julai ini bagi menyaksikan sebuah lagi buah tangan pengarah yang membikin filem "Ombak Rindu" box office sehingga mencapai kutipan RM10,9 juta.

Mampukan 'Kau Yang Satu' mengatasi fenomena "Ombak RIndu" enam tahun lalu lakonan hero yang sama iaitu Aaron Aziz tetapi dengan pasangan lain,. Dalam 'Ombak Rindu' Aaron berdampingan dengan Maya Karin dan Lisa Surihani. waima 'Kau Yang Satu' meletakkan Aaron dengan pelakon yang jauh lebih muda, Izara Aishah di samping Dr. Soo Wincci.

Kak Fas sudah pun menonton filem ini dan jika mahu dibandingkan dengan 'Ombak RIndu' rasanya sedikit berbeza. 




"Tak boleh lawan Ombak Rindu," bisik hati, Iya lah filem itu hasil buah tangan Osman Ali yang terbaik pada waktu itu apatah lagi Aaron pun masa itu sedang hangat. Jalan cerita pulak menarik dengan lagu yang sedap halwa telinga mendengar.

Pun begitu yang menjadi persamaannya, apabila sinematografi ditangani pengarah Osman Ali... sudah pasti lokasi dan visualnya cantik sekali. Ia sudah sinonim dengan mana-mana filem Osman Ali.




Tidak dapat dinafikan sinematografinya amat cantik sekali. Kemunculan Aaron sekali lagi menerajui watak utama tidak menghampakan walau pun rasanya gandingan Aaron yang sudah kelihatan matang agak kurang sepadan dengan Izara yang masih kelihatan muda dan keanak-anakan. Pun begitu gandingan Aaron dan Soo Wincci lebih nampak serasi dengan usia masing-masing.

Kak Fas puji lakonan pertama Soo Wincci yang memang nampak jahat serta 'gatal' dengan gaya seksinya....




Kak Fas tidak mahu komen panjang lebar.. sebaiknya ko orang saksikan sendiri. Kak Fas pasti ko orang akan enjoy menonton filem yang ringan tetapi dramatik ini apatah lagi jika sedang di alam percintaan atau pun menghadapi situasi yang sama - cinta tiga segi -.

Bezanya cinta tiga segi dalam 'Kau Yang Satu' bukan hadir atas permintaan atau kehendak sendiri tetapi hadir tanpa diduga kerana segalanya TAKDIR Illahi yang menentukan. Jodoh itu di tangan ALLAH!


Kita sebagai manusia Islam harus menerimanya dengan REDHA! jika itu yang disuratkan.

Kesimpulannya, filem ini tidak mengecewakan dan boleh ditonton bagi mengisi masa lapang. 

JIka 'Ombak RIndu" mampu mengutip RM5 juta dalam masa tayangan 7 hari apakah 'Kau Yang Satu" boleh meraih jumlah sama atau pun lebih ... segalanya terletak di tangan anda sebagai PENONTON....

Jom ke pawagam terdekat anda......





----------------------------------------------------------------------------------------------------fas




Judul Filem : 'Aku Bukan Spy'
Terbitan : Fimtab Unik Sdn Bhd
Arahan: Danial Fikri
Tarikh Tayangan: 19 Januari 2017

Barisan Pelakon Malaysia: Nasha Aziz, Siti Saleha, Kieth Foo, Rosnah Mat Aris
Barisan Pelakon Indonesia: Ray Sahetapy, Hamish Daud, Shafira Umm, Pong Harjatmi.


Filem aksi komedi romantik itu berkisar mengenai seorang jejaka bernama Putra (lakonan Hamish Daud) dan gadis bernama Pevita (lakonan Siti Saleha), merupakan sepasang kekasih kerana bekerja di hotel yang sama. Putra melamar Pevita setelah sekian lama mereka menjalin hubungan. Pevita berasal dari Malaysia. Mereka merancang ingin melangsungkan acara resepsi pernikahannya di sebuah pulau supaya menjadi kenangan manis dan romantis, lalu memilih Pulau Pinang sebagai lokasi perkahwinan mereka.

Namun, hasrat mereka untuk berkahwin mendapat halangan daripada abang Putra, Ray (lakonan Ray Sahetapy) dan ibu Pevita, iaitu Fariza (lakonan Nasha Aziz). Lebih menyulitkan apabila Ray mengetahui identiti sebenarnya Pevita, yang dianggap sebagai seorang ejen rahsia di mana ia telah melakukan aksi penculikan terhadap beberapa tokoh bank dunia.  Ray juga adalah bekas ejen perisik Indonesia. Dalam perjalanan ke Pulau Pinang, pelbagai halangan dihadapi mereka sehinggakan mereka menghadapi cubaan bunuh oleh satu kumpulan  gangster.

Apa berlaku seterusnya... tunggu kemunculannya di 50 pawagam sekitar Malaysia nanti pada 19 Januari 2017 ya...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------fas

GLOBAL STAR WARS CONTEST KICKS OFF 30 SEPT.

A team of Star Wars superfans recently revealed the new toy line for the highly anticipated “Rogue One: A Star Wars Story” movie via a series of fan-made animated shorts launching on the Star Wars social channel https://www.facebook.com/starwarsmalaysia/videos/1078946112201741/

 As part of a competition in collaboration with creative network Tongal, a team was assembled to write, direct and produce original, fan-made stop-motion shorts starring key toys from the new line to kick off a global UGC contest that asks fans to share their own “Rogue Stories.” 

“These fan-created shorts are a tribute to the incredible content that the Star Wars community posts online every day,” said Jimmy Pitaro, Chairman, Disney Consumer Products and Interactive Media.

 “The Go Rogue campaign was designed with Star Wars fans in mind – we want them to be front and center in the run up to ‘Rogue One’ by imagining and creating their own Rogue Stories."

When Star Wars news breaks, many fans worldwide react by sharing their own videos online. 

According to new research , fans posted over 838,000 pieces of Star Wars-related content on YouTube in the past year alone, which is more than 2,296 per day and nearly 96 per hour. 

Star Wars fan-generated content is also incredibly popular, accruing more than 16.3 billion views in the last year – equivalent to everyone in the world viewing at least two fan-created videos. 

The global contest, which kicks off September 30, invites fans to share their own short stories or skits set in a galaxy far, far away…

Winning entries from around the globe will be chosen by a panel including “Rogue One: A Star Wars Story” director Gareth Edwards.

Beginning September 30, fans 18 and older can enter the Go Rogue contest on StarWars.com/GoRogue. Winners will be invited to Lucasfilm in San Francisco to attend a screening of “Rogue One,” and see their short story on the big screen.

For more information and to view the first installation of the stop-motion shorts, kindly visit:
https://www.facebook.com/starwarsmalaysia/videos/1078946112201741/
http://sea.starwars.com/go-rogue-contest (live on Sep 30)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------fas


Sinopsis Filem Tombiruo Penunggu Rimba

Filem Tombiruo mengisahkan penunggu rimba yang menjadi legenda di hutan keningau. Dia bukanlah hantu tetapi wira tidak berwajah manusia yang berselindung di sebalik topeng bagi menyembunyikan kemelut dan kesepiannya. 

Insiden hutan, rumah tempat tinggalnya diceroboh untuk dibangunkan projek empangan sehingga mengorbankan bapanya Pondoluo menyemarakkan dendam dalam hati pemuda ini yang nekad memburu mereka yang bertanggungjawab. 

Bermulalah pengembaraan Tombiruo yang membawa kepada satu dunia baru yang mengubah perspektif dan dimensi hidupnya.




--------------------------------------------------------------------------------------------------fas



'TEMUAN TAKDIR' DI PAWAGAM 11 OGOS 2016

Barisan Pelakon::


Dato Zahim Albakri
Vanidah Imran
Ery Zukhairi
Azura Zainal
Amai Kamaruddin
Thanuja Ananthan
Malieq Abdullah
Kiranjit Kaur

Pengarah:  Dhyan Vimal
Terbitan: Zazen Design & Production
Bajet: RM1,2 juta

Bintang: ***


Apa kah anda ditakdirkan untuk bertemu dan berpisah?

Jawapan bagi ketentuan itu hanya ALLAH yang maha mengetahui. 

Begitulah bayangan yang dapat Kak Fas simpulkan setelah menyaksikan pra tonton filem sulong seorang pengarah berbangsa India, Dhyan Vimal berjudul 'TEMUAN TAKDIR'.

Bukan sahaja pengarahnya orang baharu dalam pembikinan sebuah filem cereka Melayu tetapi sebahagian besar barisan pelakonnya terdiri daripada bakat-bakat baharu kecuali Zahim Al Bakri dan pasangannya dalam filem ini, Vanidah Imran.



Filem ini mengisahkan tentang dua adik-beradik polis yang berdedikasi iaitu ASP Tuan Roslan (Zahim Al Bakri) dan Inspektor Shariff (lakonan Ery Zukhairi). Misi mereka adalah memburu ‘Mastermind’ di sebalik rompakan sebuah van sekuriti.



Penyiasatan mereka membawa ke arah terbongkar kegiatan kumpulan ‘geng’ yang terdiri daripada 3 orang iaitu Omar (Amai Kamarudin) , Faisal  (Malieq Abdullah) dan Vikram di mana setiap daripada mereka mempunyai agenda tersembunyi yang menyebabkan
rancangan mereka tergendala akibat situasi yang tidak diduga.

Pencarian pihak polis yang semakin intensif berdasarkan petunjuk membawa mereka menghampiri penyelesaian jenayah yang penuh ketamakan ini.

 Akhirnya, panggilan ‘Takdir’ yang tidak dapat dielak, datang menyeru jua dan setiap manusia perlu menghadapi suratannya.

Filem ini ingin mengutarakan persoalan tanggungjawab, kasih sayang dan ikatan kekeluargaan dan bukan sahaja sekadar sebuah filem romantik atau filem aksi semata-mata. 

Menontonnya memberi penonton pengertian yang lebih mendalam terhadap kehidupan anggota polis dan pengorbanan mereka di sebalik seragam ‘besi’ mereka itu.

Sebagai seorang pelakon veteran dan berpengalan, lakonan Zahim Al Bakri dan Vanidah Imran tidak perlu dipertikaikan lagi. Kedua pasangan suami isteri dalam filem ini mampu memberikan lakonan yang berkesan daripada mimik wajah masing-masing.

Kak Fas dapat rasakan kesedihan yang dipaparkan daripaa wajah Zahim sebagai Tuan Roslan apabila melihat kematian adik kesayangannya begitu juga watak Vanidah yang bersahaja.

Begitu juga watak antoganis, Omar yang dilakonkan oleh Amai Kamaruddin. Sikap 'orang jahat' yang ditonjolkan cukup membuat penonton ' meluat' dengan perangainya dan boleh dikatakan filem ini 'hidup' atas perwatakan Omar.

Namun bag pelakon baharu, Azura Zainal yang mirip bekas Ratu Malaysia 2009, Thanuja, lakonannya agak kaku pada babak sedih. Tidak terserlah kesedihan yang ditonjolkan cuma wataknya sebagai Ros, seorang 'kekasih' kepada Inspektor Shariff yang riang agak mendatar sahaja.


Thanuja yang melakonkan watak diri sendiri tidak banyak juga yang menyerlahkan lakonannya. Kak Fas belum nampak di mana letaknya kemampuan Thanuja sebagai pelakon kerana wataknya memang tidak mencabar.

Bagi Ery Zukhairi, peranannya sebagai seorang polis muda tidaklah mengecewakan cuma beliau dilihat belum mampu menonjolkan karaktor yang bersahaja.

TEMUAN TAKDIR akan berada di 50 pawagam di seluruh Malaysia pada 11 Ogos 2016. Jadi sekiranya anda merindui sebuah filem seperti 'Gerak Khas' bolehlah menontonnya tidak lama lagi.



------------------------------------------------------------------------------------------------------fas



'SKIPTRACE' IN CINEMAS 21 JULY

Casts:

Jackie Chan as Benny Chan
Fan Bingbing as Samantha/bái shū
Johnny Knoxville as Connor Watts[7]
Eric Tsang[10]
Eve Torres
Winston Chao
Yeon Jung-hoon
Shi Shi
Michael Wong[10]
Dylan Kuo
Zhang Lanxin
Sara Forsberg as Watts' girlfriend
Temur Mamisashvili as Russian Gangster #1

Directed by Renny Harlin
Produced by Jackie Chan
Charlie Coker
Damien Saccani

Budget:  Est. US$32 million.

Rate: *****

Skiptrace is an upcoming Hong Kong-Chinese-American action comedy film directed by Renny Harlin, produced by, starring and based on a story by Jackie Chan. 

The film co-stars Chinese actress Fan Bingbing and American actor Johnny Knoxville. It was scheduled for release in China on December 24, 2015 but was delayed to July 22, 2016 then moved a day earlier.

In Malaysia, this action packed movie  distributed by RAM Entertainment will be in cinemas beginning 21 July 2016.

So whats the story this time?

Hong Kong detective Bennie Chan (Jackie Chan) has been tracking notorious crime boss Victor Wong for over a decade. 

When Bennie's young niece Samantha/bái shū (Fan Bingbing) gets into trouble with Wong's crime syndicate, Bennie must track down the only man who can help him, fast-talking American gambler Connor Watts (Johnny Knoxville). 

Bennie races against the clock to bring Connor back to Hong Kong and the unlikely pair embark on an entertaining and perilous adventure from the snowy mountains of Mongolia to the windswept dunes of the Gobi desert.

Filming began on September 3, 2014, in China  and was due to end on December 15, 2014
On December 17, 2014, cinematographer Chan Kwok-Hung drowned while on a shoot for the film.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------fas

COLD WAR 2 GROSSED MILLIONS

The Hong Kong blockbuster sequel that everyone is talking about right now!

COLD WAR 2 is now taking Asia by storm by breaking every box office records - in Malaysia alone, only 3 days the box office grossed almost RM4 million!

Award winning Directors Longman Leung and Sunny Luk are back with vengeance for the blockbuster award winning movie franchise COLD WAR 2! 

The sequel came back with a ‘big bang’ smashing box office records in China last weekend, where the movie gross RMB300 million to become the highest grossing Hong Kong cop action film; while in Hong Kong, it has already grossed more than HKD14 million!

Released over the weekend, COLD WAR 2 is one of the top choices for Malaysia movie-goers as the box office in only 3 days grossed almost RM4 million.

Many Malaysian audiences flogged to the cinemas to catch the explosive blockbuster sequel, where award-winning actors Aaron Kwok and Tony Leung Ka Fai were joined by veteran award-winning actor Chow Yun Fat, together with the other original cast Charlie Young, Eddie Peng and Aarif Lee and fresh faces Janice Man, Yo Yang and many more.

The blockbuster sequel picks up exactly where COLD WAR ended 4 years ago, bringing more vibrant casts/characters to the intense twists and action while trying to solve the ‘critical situation’ one at a time. 

It is no wonder that this brilliantly crafted COLD WAR 2 has also received raving reviews from audiences and critics with social media buzzing with explosive excitements.

Don’t miss the opportunity to catch COLD WAR 2 as it is screening in 107 cinemas nationwide in Malaysia!
-------------------------------------------------------------------------------------------------fas


Release date:
21 Jan 2016

Director:
William Brent Bell (The Devil Inside)

Cast:
Lauren Cohan (The Walking Dead)
Rupert Evans (Hellboy)

Synopsis:
Cohan plays Greta, an American who accepts a job as a nanny and travels to a remote English village. Upon her arrival, Greta realizes that the eight-year-old boy, Brahms, she is expected to care for is actually a life-sized doll. The parents use the doll as a coping mechanism for the son that they lost twenty years prior. There are set rules that must be followed when taking care of Brahms and when Greta breaks the rules, horror ensues. Greta quickly begins to realize that Brahms isn’t just a doll as a series of events turn nightmares into reality.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=C9hxsuBYpCA

================================================fas


Tajuk Filem: Jejak Warriors
Terbitan: U2 Media Sdn Bhd
Arahan: Saw Teong hin
Tayangan di pawagam: Bermula 27 Ogos

Bintang: ****1/2


Sebuah filem yang menarik dan 'out of the box' kata Inggeris. Di tangan pengarah Saw Teong Hin yang terminal dengan pengarahan filem berbajet besar seperti "Puteri Gunung Ledang The Movie',  filem 'Jejak Warriors" ini yang menelang kos lebih kurang RM2.2 juta tidak menghampakan.

Boleh dikatakan filem ini mempunyai segala ramuan seperti hiburan, kesedihan, kegembiraan, klimaks, anti klimaks dan sebagainya bagi menarik perhatian anda untuk menontonnya.

Pun begitu, anda perlu konsentrasi kerana kadang kala flash back dan flash forward atau teknik 'khayalan' yang ditonjolkan boleh mengelirukan jalan cerita namun mesej dan isinya jelas.

Melalui filem ini juga anda dapat melihat perlawanan antara Red Warriors (Kelantan) dan JDT malah penggabaran filem dibuat ketika perlawanan berlangsung.

"inilah cabaran yang perlu saya hadapi tetapi syukur segalanya dilakukan dalam satu 'take' sahaja dan tidak perlu mengulangi penggambaran," cerita Saw Teong Hin pada majlis sidang media prebiu filem tersebut baru-baru ini.

Jejak Warriors mengisahkan penggembaraan seorang remaja, Wan Raja untuk berjumpa dengan pasukan bola sepak pujaannya iaitu The Red Warriors.


Bapa Wan Raja adalah seorang penyokong nombor satu pasukan itu sehinggalah satu kemalangan berlaku yang telah menukar kehidupan keluarganya.

Apa yang berlaku tentulah anda sebagai penonton perlu hadir ke pawagam untuk menyaksikan jawapan kisah penggembaraan Wan Raja lakonan anak muda, Mohd Aliff Firdaus.

Aliff dibantu barisan pelakon mantap lainnya seperti  Nadiya Nissa dan Pekin Ibrahim.


Turut serta pemain bola sepak pasukan The Red Warriors iaitu Khairul Fahmi Che Mat, Wan Zack Haikal Wan Nor, Mohd Fitri Omar, Ahmad Fakri Saarani dan Wan Zaharulnizam yang turut hadir pada majlis tersebut.






----------------------------------------------------------------------------------------------------------Fas

Tajuk Filem: Suamiku Jatuh Dari Langit
Terbitan: Metrowealth
Arahan: Eyra Rahman
Tayangan di pawagam: Hari Raya Pertama (17 Julai 2015)
Bintang: ****1/2

Bagi Kak Fas inilah sebuah filem romantik komedi yang terbaik daripada pengarah Eyra Rahman waima lakonan dan skrip yang bersahaja dan bukan sebuah karya berbentuk 'slapstik' yang kadangkala boleh memakan diri filem itu sendiri.

Dialog yang dituturkan mampu membuat anda tidak kering gusi kala menonton apatah lagi yang dilakonkan oleh pelawat Syuk. Mukanya sahaja dah lawak apatah lagi apabila dia berbicara,

Malah tidak sangka juga, lakonan pelakon utama Qi Razali tidak kurang menjadi apatah lagi untuk memberikan penonton ketawa terbahak-bahak terutama ketika melakonkan watak perempuan.

"Oh itu satu watak yang cukup mencabar saya, Tak sangka melakonkan watak perempuan amat suka dan 'menyeksakan' terutama memakai kain dan kebaya ketat tu," ujar Qi dalam ketawa kecil kala ditemui pada prebiu filem tersebut pada media baru-baru ini.

Melalui filem terbitan ke 101 Metrowealth ini, selain menghiburkan, mesej kekeluargaan yang diterapkan amat sesuai ditonton seluarga pada Hari Raya ini terutama melihat pengorbanan dan cara didik seorang ayah tunggal membesarkan dua orang anak daranya.

Bukan seperti anak-anak muda sekarang yang bebas keluar rumah walau pun belum meminta izin ibu bapa, pengarah memperlihatkan budaya nenek moyang kita dahulu apabila anak2 tidak dibenarkan keluar rumah tanpa kebenaran malah Pak Din (lakonan Kaza) juga mengawal pergaulan anak-anak daranya.

Di sebalik kebaikan terselit juga unsur kejahatan melalui watak "Daddy Cool" (lakonan David Teo) di mana kegiatan Along tetap menjadi salah satu punca kejatuhan seseorang yang berhutang malah ia satu  isu sosial semasa masyarakat yang masih berlaku sekarang.

Kerana hutang manusia sanggup mencuri namun di sebalik segala itu pintu taubat masih terbuka dan bukan semua kejahatan berakhir dengan kesengsaraan kerana setiap perbuatan buruk itu jika digaul dengan kebaikan akan menjadi baiklah ia akhirnya.

Turut diterapkan unsur-unsur keagamaan dalam beberapa adegan antaranya walau pun dah dewasa Awie tetap tidak terlambat untuk belajar membaca al-Quran.



Suamiku Jatuh Dari Langit mengisahkan seorang gadis kampung bernama Asyikin (Nora Danish), mempunyai bapa, Pak Bidin (Kaza), seorang ketua kampung yang tegas dan menitikberatkan soal agama. Asyikin dididik menjadi seorang wanita yang menutup aurat, lemah lembut dan pandai mengaji.

Che Awang (Syuk SYJ) dan Awie (Qi Razali) pula merupakan pemuda kampung yang nakal. Suatu hari, Awie memerlukan wang untuk melangsaikan hutangnya. dengan Along 'Daddy Cool" (David Teo),  Awie terpaksa menyelinap masuk ke dalam rumah ketua kampung dengan memanjat dari bumbung untuk mencuri atas ide rakannya Che Awang.

Tiba-tiba, Awie tersalah pijak dan terjatuh di hadapan Asyikin yang baru selesai solat. Awie terpegun melihat kecantikan Asyikin, manakala Asyikin terkejut melihat kemunculan Awie.
Ada kah Awie jodoh Asyikin sebagaimana yang didoakannya ketika solat? 

Saksikan jawapannya apabila filem itu ditayangkan pada Hari Raya pertama di seluruh pawagam di Malaysia. Turut berlakon Atikah Sulaiman sebagai adik Asyikin.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------fas


Tajuk Filem: Isyarat Cinta
Terbitan: RK Screen Sdn Bd
Arahan: Bade Hj Azmi
Tayangan di pawagam: 19 Mac 2015
Bintang: ***1/2

Pernah kah anda melihat pelakon tekenal, Adi Putra berlakon bisu sementara bintang jelita Lyana Jasmay  pula 'buta'?

Jika belum barangkali anda harus ke pawagam pada 19 Mac ini untuk menonton filem yang pertama kalinya didedikasikan kepada golongan 'Orang Kurang Upaya' sebagaimana kata penerbitnya, Datuk Rosyam Nor.

Kak Fas sudah pun menontonnya pada tayangan prebiu 'Isyarat Cinta' lakonan mantap Adi Putra, Lyana Jasmay dan hero muda Fizo Omar baru-baru ini.


Tidak syak lagi filem ini bakal menggembirakan hati insan-insan yang kurang upaya bahawa  bisu atau pun buta bukan pemusnah kehidupan malah masih ada jalan cerah yang menanti mereka di hadapan asalkan ada usaha dan dorongan ke arah itu.

Inilah intipati cerita arahan pengarah yang sudah lapan tahun tidak mengarahkan filem, iaitu Bade Hj. Azmi. 

Sungguh pun Kak Fas dapat merasai beberapa kelemahan di dalam filem tersebut sebagaimana yang disuarakan oleh Rosyam Nor sendiri ketika berucap namun filem ini pasti mampu menarik perhatian penonton. 

Beberapa adegan yang menyentuh perasaan rasanya tidak sampai ke jiwa apabila muzik lagu tema "Tak Harus Memiliki" nyanyian Tomok agak rancak. Kak Fas berpendapat muzik latar untuk adegan seperti itu perlu lebih melonkolik agar dapat menyentuh perasaan sebagaimana lagu 'Ombak Rindu".

Di filem ini, buat pertama kalinya anda akan menonton Adi Putra tiada dailog namun ini tidak bermakna ia suatu watak yang mudah untuk dilakonkan.



"Walau pun saya tidak ada dailog tetapi untuk merealisasikan bahasa isyarat saya mengambil masa enam bulan untuk mempelajarinya di pusat OKU di Brickfields," cerita Adi Putra pada sidang media selepas pra tonton selesai.

"Pun begitu, walau pun sudah belajar saya kurang keyakinan jadi pada masa penggambaran berlangsung saya mohon supaya ada seorang kelainan upaya hadir di lokasi untuk membantu agar bahasa isyarat saya tu tidak salah." tambahnya.

Adi Putra berjaya menghidupkan watak Iskandar yang jatuh cinta dengan gadis 'buta' lakonan Lyana Jasmay yang turut berpuas hati dapat membawakan watak Dhia.

"Apabial mendapat berita dari uncle Bade mengenai filem ini saya terus telefon uncle Rosyam untuk memintanya agar memberikan watak itu kepada saya," ujar Lyana jujur.

Sementara itu, Fizo Omar yang melakonkan watak Ariel sebagai adik angkat Iskandar dan juga sebaga pengantara antara luahan hati Iskandar kepada Dhia tidak kurang memberikan lakonan yang mantap.




Mendapat pujian daripada Rosyam sendiri, Fizo ternyata menjiwai wataknya dengan cukup baik malah emosi yang ditonjolkan ketika hampa dengan cinta yang tidak kesampaian dapat meresap ke jiwa penonton khususnya pada adegan terakhir.



'Isyarat Cinta' mengisahkan cinta tiga segi di antara Iskandar, Dhia dan Ariel. Ia mengisahkan Iskandar, seorang pewaris tunggal yang kaya tetapi merendah diri dan pemalu telah menyelamatkan Dhia dari satu kemalangan jalan raya.

Dari pelukan pertama itu, Iskandar mula menaruh perasaan cinta terhadap Dhia tetapi malu untuk berterus terang. Iskandar meminta adik angkatnya, Ariel menjadi 'orang tengah' untuk meluahkan segala isi hatinya terhadap Dhia sehingga sanggup mengubati rawatan matanya.

Ketika itulah dilema mula melanda apabila Ariel sendiri jatuh cinta dengan Dhia namun terpaksa berkorban kerana Iskandar mahu mengahwini Dhia.

Bagaimana kesudahannya cinta mereka? Saksikannya di pawagam seluruh negara bermula 19 Mac ini.




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------fas

GSC NU SENTRAL LAUNCH

Leading cinema chain, Golden Screen Cinemas Sdn Bhd (GSC) kicks off 2015 expansion plan with the launch of 11-screen multiplex in NU Sentral Mall today, located next to the nation’s largest transit hub – Stesen Sentral Kuala Lumpur.



With its strategic location, GSC NU Sentral will be easily accessible via rail, bus or car and is set to enhance the entertainment lifestyle of movie fans in the Klang Valley and beyond.



Speaking at the launch event today, Ms Koh Mei Lee (GSC Chief Executive Officer) shared “The C’s best sums up how the Mall and GSC NU Sentral has to offer movie fans - an opportunity to be CONNECTED to family and friends as they can CONVERGE in a CAPTIVATING cinema environment and enjoy a seamless movie experience with the CONVENIENCE of GSC’s online and mobile apps ticketing system via Windows Phone, iOS and Android”



“GSC NU Sentral customers will enjoy clarity with the fully digitalized cinema halls and an  immersive cinema-going experience in the THX-certified Hall 3 which is further enhanced with the new Dolby Atmos revolutionary audio technology that transports cinema-goers into an extraordinary entertainment “3D” sound experience”, she added.



With a total of 1,783 seating capacity (includes 22 wheelchair spaces) in GSC NU Sentral, movie fans can look forward to a wider selection of movies in NU Sentral Mall. Total seating capacity for the four GSC locations in the heart of Kuala Lumpur now adds up to 7,432 seats in 44 screens, i.e. GSC NU Sentral, GSC Quill City Mall, GSC Berjaya Times Square and GSC Pavilion KL.




Besides Movies, GSC NU Sentral is also an ideal venue to host corporate and private events such as product launches, conferences and seminars as it is equipped with audio-visual presentation facilities in addition to comfortable seating.



Present to witness this milestone launch was Puan Zetty Juyanty A.Rahim (General Manager - MRCB Group Retail Asset Development), Mr. Irving Chee (General Manager - GSC), Mr. Heng Beng Fatt (Deputy General Manager - GSC), movie distributors, GSC business partners and associates.





In conjunction with GSC NU Sentral opening, the customers can look forward to GSC’s collaboration with NU Sentral’s F&B tenants, Simply D and Sakae Sushi from January 29 to February 28. For every purchase of 2 GSC NU Sentral tickets, customers will receive F&B vouchers from Sakae Sushi (RM 15 cash voucher with minimum spend of RM 50) and Simply D (Get 1 Simply D ice-cream of your choice).



Bring along your family and friends to participate in the on-ground movie themed activities - “Jupiter Ascending”, “Kingsman: The Secret Service”, “Dragon Blade”, “Project Almanac”, catch Avengers cosplay and happy clowns special appearances from January 31 - February 3 and February 7 - 8, 2015.


Online ticketing and concession facility (GSC e-Payment and e-Combo) for both internet and mobile purchases (via GSC Mobile app –Windows Phone, iOS and Android) are available in GSC NU Sentral. This includes auto-gate features to provide convenience to customers.



GSC now operates 263 digital screens in 30 locations in Malaysia and a total of 288 digital screens in 35 locations across Malaysia and Vietnam through a joint-venture partnership with Galaxy Studio which operates 25 screens in five locations in Ho Chi Minh City.



GSC’s expansion plan will continue with a brand new 11-screen GSC Ipoh Parade on February 5, 2015 and followed by 13-screen GSC IOI City Mall, Putrajaya soon.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------fas


'ROMEO KOTA' ARAHAN SULONG AARON AZIZ 8 JANUARI

MARIA, seorang pelajar kolej telah ditemui dalam keadaan koma di tepi jalan. Hasil dari makluman yang dikeluarkan oleh doktor, Maria koma disebabkan menelan dadah.



Koperal ROMI dan Lans Korporal FAKRUL merupakan dua anggota penyiasat yang telah ditugaskan untuk menyelesaikan kes tersebut. Dalam mendapatkan maklumat dan mengetahui siapa dalang di sebalik kejadian tersebut, mereka berdua telah ditugaskan secara samaran di bawah kod ‘KRIPTIK’ Mereka berdua diberi tempoh sebulan untuk menyelesaikannya.


Melalui beberapa petunjuk, mereka memasuki kolej Bestari dan Koperal Romi, menyamar selaku pensyarah dan Lans Koperal Fakrul sebagai pelajar kolej.
Pada masa yang sama, EMA, antara pelajar yang menjadi kegilaan ramai di kolej, telah menawan hati Koperal Romi dan Lans Koperal Fakrul, hingga melibatkan berlakunya cinta tiga segi antara mereka. Tetapi, ELINA pula menaruh hati dengan Romi.

Bagi Romi pula, dia mempunyai sejarah silam apabila dia sering gagal dalam perhubungan yang dijalin selama ini. Manakala bagi Fakhrul pula, dia sentiasa percaya, jodohnya akan tiba pada bila-bila masa.
Siasatan terus berjalan, dan mereka berdua telah menemui beberapa petunjuk sehingga membawa kepada seseorang yang disyaki iaitu BOTAK.



Perancangan telah dibuat oleh Romi dan Fakhrul, dengan bantuan Elina yang juga menyamar sebagai pelajar untuk memberkas mereka yang terlibat dalam kes dadah tersebut.
Atas kerjasama itu, dan kecekapan pihak Polis, telah berjaya menumpaskan mereka dan membawa yang bersalah ke muka pengadilan.


-----------------------------------------------------------------------------------------------fas

Filem sulong Karya Prima Production Sdn Bhd, 'Bravo V' yang menelan belanja pembikinan sehingga RM5 juta masih belum tahu nasibnya waima belum ditazyangkan, penerbitnya Puan Nik Nor Ashikin  bt Nik Abdul Majid (gambar atas, baju kuning) sudah pun melancarkan penerbitan filem keduanya berjudul 'Tuli Sekampung'. Dan apabila ditanya tidak kah beliau mengambil risiko tinggi menerbitkan filem kedua wah hal hasil pulangan filem pertama yang menelan kos tinggi belum tentu berbuah hasilnya, kata Nik Nor Ashikin:

"Inilah sumbangan saya terhadap industri, saya perlu teruskan menerbitkan filem dan yakin rezeki ada jika terus berusaha, lagi pun jika saya tidak membantu mewarnai industri perfileman sama seperti saya tidak membantu perkembangan ekonomi masyarakat memandangkan saya perlu memberi sumber pendapatan kepada kakitangan di bawah syarikat saya."

Satu jawapan yang cukup positif disuarakan oleh Nik Nor Ashikin pada majjlis pelancaran filem keduanya, "Tuli Sekampung' di sebuah restoran "Bjorn' di Taman Desa baru-baru ini.
Turut hadir pada majlis tersebut terdiri daripada para artis yang terlibat seperti Beto Kusyairi, Taiyuddin Bakar, Leez AF, Rosli Suboh, Namron dan pengarah filem berkenaan,, Mohd Nor Kasssim.


"Saya yakin filem genre komedi ringan seperti ini mampu mendapat sambutan baik penonton dari pelbagai peringkat kerana dalam situasi sekarang di mana kita berhadapan dengan jadual tugas yang cukup padat, filem begini mampu memberi kelegaan juga penghilang  stres kepada penonton, " tambah Nik Nor Ashikin.

Filem yang menelan belanja RM1.5 juta ini  menjalani penggambaran  bermulla awal April lalu sekitar Banting, Klang dan Kuala Lumpur turut dibintangi pelakon utamanya yang tidak hadir kerana berada di konti radio iaitu Nabil Ahmad, Wan Hanafi Su, Zahiril Adzim dan ramai lagi.

Menurut pengarahnya, Mohd Nor Kassim, 'Tuli Sekampung' mengangkat isu masyarakat yang sentiasa relevan dengan garapan jalan cerita komedi dari pelakon-pelakon terbaik masa kini.

Sinopsis Tuli Sekampung:

Filem ini mengisahkan mengenai pengembaraan dua kawan yang merupakan pengembala dan penjaga lembu di ladang H Chapral iaitu Bil, seorang pemuda yang lurus bendul  tetapi sarat dengan maklumat yang tidak semestinya berguna. Manakala sahabatnya Yus, seorang bekas 'stoner' yang membayangkan dirinya sebagai seorang 'cow whisperer' atau seseorang  yang boleh bercakap dengan lembu.
Penggambaraan Bil dan Yus bermula apabila majikan mereka, Haji Lobo memberitahu bahawa lembu baka A1 bernama Jogho telah diculik. Bil dan Yus sebenarnya tidak endah dengan kehilangan ini tetapi apabila Jogho menjadi penentu kesinambungan pekerjaan mereka, maka Bil dengan Yus bersedia untuk tugas menyiasat dan mencari.
Tanpa melengahkan masa mereka mencari Jogho namun mereka telah sesat dalam pencarian tersebut. Pencarian mereka membawa mereka ke Kampung Tuli yang rata-rata penduduknya bongkak dengan kekayaan yang bakal mereke kecapi.
Berjaya kah mereka mencari Jogho dan membongkar rahsia di sebalik penculikan Jogho?

Segalanya terjawab apabila filem ini bakal menemui anda di pawagam hujung tahun ini atau awal tahun depan.
Tetapi yang pasti filem pertama terbitan Karya Prima dengan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia yang dibintangi oleh Remy Ishak, Shahshi Tharan, Beto Kusyairi, France Peterson, Fong U-Shin, Soffi Jikan dan Xavier akan  menemui penonton menjelang hujung tahun 2014 ini.
---------------------------------------------------------------------------------------------fas

SALAH satu adegan dalam filem Fobia Malam Pertama.

FOBIA MALAM PERTAMA MENGHIBURKAN


Tajuk filem: Fobia Malam Pertama
Terbitan: Nusantara Seni Karya
Arahan: Murali Abdullah
Tarikh Tayangan : 13 Mac 2014
Bintang: *** setengah

Sebuah filem komedi situasi arahan Murali Abdullah berdasarkan kepada cerita sebenar yang melingkungi kehidupan sosial masyarakat.  Menggabungkan pelakon Malaysia dan Indonesia yang diwakili oleh artis seksi, Julia Perez serta pelakon baru, Shafnida Syuhaimi dan abang iparnya, Azad Jazmin, filem ini boleh dikategorikan sebagai lawak bersituasi.

Dialog-dailog yang lahir spontan terutamanya daripada Julia membangkitkan kelucuan apatah lagi karakternya di dalam filem Fobia Malam Pertama ini antara yang menggerakkan momento cerita sehingga penonton mampu ketawa tidak kering gusi.

Berkesempatan menontonnya pada satu prebiu kepada para wartawan baru-baru ini, penulis agak hairan bagaimana filem ini tidak mendapat sambutan ramai walau pun kali kedua prebiu dianjurkan waima ceritanya tidak kurang menarik apatah lagi mesejnya mempunyai dua makna yang tersirat.

"Bergantung kepada pemikiran penonton untuk menghayati mesej yang ingin disampaikan dalam filem ini kerana saya percaya penonton kini sudah terbuka dan boleh memikirkan mana baik dan buruknya," ujar pengarah Murali sewaktu ditemui.

Berkisar mengenai ketakutan seorang gadis untuk berkahwin dan melahirkan anak gara-gara mempercayai 'sumpahan' nenek moyangnya menyebabkan berlaku pelbagai insiden yang bukan sahaja melucukan tetapi memberi pengajaran. Filem ini turut mengetengahkan betapa pentingnya 'dara' seorang gadis sebelum berkahwin di mana keluarga mahu melihat buktinya melalui 'darah' sunti yang dipecah pada malam pertama kelihatan di atas kain putih. Lucunya kain putih ini dipamerkan bersebelahan  setiap gambar pasangan pengantin keluarga. Jika tidak dara, gadis itu tidak akan diterima ssebagai menantu malah untuk mengesahkan pula si gadis itu dara atau tidak, pihak keluarga menggunakan bomoh.

Kali pertama berlakon adegan romantis bersama abang ipar sendiri, Shafnida yang memegang watak Zaty akui rasa gementar pada mulanya apabila terpaksa intim dengan Ashraf (lakonan Azad).

"Shaf ni malu dan setiap kali tengok lakonannya dia paling muka," sambung Azad terhadap gelagat adik iparnya itu.

"Kami sebenarnya tidak tahu yang masing-masing ditawarkan peranan dalam filem sama. Hanya apabila bertemu dengan Azad ketika nak tanda tangani kontrek barulah kami sedar," jelas Shafnida atau lebih mesra dipanggil Shaf, yang turut diakui oleh Azad (gambar bawah).

Adik kepada isteri Azad, Eira Syazira ini bagaimana pun beruntung kerana dapat tunjuk ajar daripada kakaknya dan Azad sendiri untuk menjiwai watak Zaty.


Filem ini yang judul asalnya ialah "Sentuhan Malam Pertama" turut dibintangi antaranya Razali Hussain, Faizal Hussein, Khairil Anuar, Zarina Zainoordin dan tentu sekali, Julia Perez dari Indonesia.

Sementara itu, ditanya kenapa Julia atau panggilan ringkasnya Jupe, tidak hadir untuk promosi filem ujar Murali,"dia trauma dengan insiden pergaduhan bersama Zed Zaidi dua tahun lalu',

Akibat mengkritik filem Indonesia lebih baik dari filem Malaysia, Zed Zaidi membalas kenyataan tersebut sambil membongkar kisah Jupe berlakon di Malaysia tanpa memperoleh permit kerja tetapi hadir atas permit pas lawatan.

"Akibat insiden itu penggambaran Jupe yang sepatutnya dijadualkan selama enam hari dipendekkan kepada tiga hari sahaja dan dia terus pulang ke Jakarta," cerita Murali dan diakui penerbit eksekutif, Shanker RS kepada media.

"Jupe menangis ketika balik ke Indonesia dan berkata tujuannya hanyalah untuk memberi input agar industri filem Malaysia jadi bagus," cerita Murali lagi.

Menurut Shanker, Jupe (gambar bawah) belum bersedia untuk datang ke Malaysia lagi sebab takut nyawanya terancam dan masih belum boleh lupakan peristiwa bertikam lidah dengan Zed Zaidi di twitter.


Sinopsis SENTUHAN MALAM PERTAMA











..........................................................................fas
Genre: Seram Komedi
Tarikh tayangan: 6 Februari 2014

Red Films dengan kerjasama Astro Shaw Sdn Bhd (ASHW) dan Marna Films mempersembahkan sebuah filem Komedi Seram Kami Histeria yang bakal menemui penonton pada 6 Febuari ini di pawagam. Satu pratonton dan sidang media diadakan di Cathay Cineplex, Cineleisure, E-Curve Damansara.
Teraju utama filem ini ialah Nur Fazura, Diana Danielle, Sara Ali, Nad Zainal, Mila Jirin dan Umie Omar dibantu oleh Afdlin Shauki dan Izzue Islam. Ini adalah pertama kali pelakon- pelakon ini digandingkan bersama.
Kami Histeria adalah idea asal dan lakonlayar Rafidah Abdullah yang mendapat ilham untuk cerita ini semasa penggambaran di sebuah pangsapuri yang bersebelahan hutan dan mendengar cerita dari penghuni pangsapuri itu tentang suara yang mereka pernah dengar dari hutan itu. Sebelum filem ini, Rafidah juga pernah menghasilkan skrip filem Gol & Gincu, Pisau Cukur dan baru baru ini pernah memenangi Lakon Layar Terbaik di Anugerah Lawak Warna 2013 untuk filem Istanbul Aku Datang.
Rafidah telah berbincang dengan Pengarah Urusan Red Films, Lina Tan mengenai ideanya lima tahun yang lalu. “Skrip Kami Histeria mengambil masa hampir setahun untuk siap kerana kesibukan jadual Rafidah. Selepas itu, persediaan telah mengambil masa lebih daripada 3 bulan kerana kami terpaksa menyiapkan muzik untuk filem ini dan pelakon- pelakon terpaksa menjalani latihan bermain alat muzik.” kata Lina Tan.
Kami Histeria yang menelan belanja sebanyak RM2 juta telah menjalani penggambaran selama sebulan di sekitar Lembah Klang dan memerlukan lebih dari 10 bulan untuk menyiapkan semua kesan khas dan muzik didalam filem ini.
Kami Histeria merupakan filem cereka pertama arahan Shamyl Othman. Shamyl adalah graduan University of Melbourne dan memulakan karier dalam bidang pengarahan dengan menghasilkan beberapa film pendek yang telah ditayangkan di festival film luar Negara dan pernah memenangi anugerah film pendek terbaik di Anugerah Video Malaysia. Pada tahun 2008, Shamyl telah menjadi pengarah tetap di Red Communications dan diberi peluang mengarah pelbagai rancangan television dan telemovie. Antaranya ialah "My Ghost Story Asia 1 & 2", "Blogger Boy", "Waktu Rehat", "Oh My English: Hello America", "Dapur Selebriti KNORR", "Traindewmonium" dan "Sadiq & Co”. Sebelum ini, Shamyl pernah bekerja dengan bapanya Othman Hasham untuk menghasilkan beberapa rancangan television.
Menurut Pengurus Besar ASHW, Gayatri Su-Lin Pillai, Kami Histeria merupakan filem pertama hasil usahasama bersama Marna Films dan Red Films “Red Films bertindak sebagai tenaga produksi bagi menghasilkan Kami Histeria, pihak ASHW amat berbesar hati dengan hasil kerjasama ini dan produk akhir yang ditunjukkan oleh pihak produksi sangat mengagumkan, ia juga memberi peluang kepada pengarah baru seperti Shamyl Othman untuk bertapak dalam bidang pengarahan. Diharap Kami Histeria mendapat sambutan yang luar biasa apabila ia menemui penonton di pawagam kelak”. Tambahnya lagi kesinambungan kerjasama bersama Red Films ini telah pun diteruskan dengan penghasilan filem Manisnya Cinta di Cappadocia yang sedang dalam proses pasca produksi.
Setelah diberi kepercayaan dalam menghasilkan runut bunyi bagi filem Songlap, Loque sekali lagi diberi peluang untuk bertindak sebagai Pengarah Muzik Kami Histeria dan menghasilkan 3 buah lagu nyanyian Diana Danielle dan Mila berjudul Muzik, Pujaan Hatiku dan Kami Histeria. 

Komen pengarang: Sebuah filem yang boleh dikatakan berjaya hasil sulong pengarahnya, Shamyl Othman. Walau pun tajuknya seolah filem ini menggambarkan sebuah cerita yang boleh meremang bulu roma anda apatah lagi  pada mereka yang pernah terkena histeria, namun sangkaan itu meleset.
Kami Histeria, hanya nama kumpulan muzik yang dianggotai oleh lima anak dara  dan ceritanya tidak menjemukan memandangkan situasi serta dailog yang dihasilkan daripada skrip Rafidah mampu mencuit hati penonton.
Anda bakal bergelak ketawa sepanjang durasi filem ini memandangkan setiap gerak geri dan situasi yang digambarkan tidak membosankan apatah lagi lagu-lagu yang dimuatkan menghasilkan mood yang selari dengan genre filem.
Dengan belanja yang mencecah RM2 juta, sudah pasti pulangannya haruslah melebihi kos dan pengarang percaya pihak penerbitan tidak akan berputih mata. Filem ini rasanya mampu menarik minat penonton waima para pelakonnya terdiri daripada yang hebat seperti Diana Danielle, Nad Zainal, Mila Jirin dan Sara Ali mahu pun Umie Omar yang merupakan pendatang baru dalam dunia lakonan namun karakter dan lakonannya bersesuai dengan imej 'tomboy' yang ditonjolkan.
Bintang: ****

..................................................................................................................................................fas
Film: Mandela Long Walk to Freedom
Release Date: 9 January 2014

Sinopsis: A chronicle of Nelson Mandela's life journey from his childhood in a rural village through to his inauguration as the first democratically elected presiden of South Africa.

Trailer : http://www.youtube.com/watch?v=GAglZjX3HOk 







.............................................................................................fas




Filem: KL Gangster 2
Genre: Aksi (prekue)
Terbitan: Skop Productions/Grand Brilliance
Di pawagam: 3 Oktober 2013

Dengan kos perbelanjaan sebanyak RM4.5 juta, filem kelapan anak teruna penerbit tersohor, Dato Yusof Haslam, iaitu Syamsul Yusof ini seperti yang khalayak maklum terbabit dalam pelbagai kontroversi.
Akibat lambat siap di mana Syamsul mengambil 2 tahun untuk pembikinannya,  ditambah kos yang meningkat membuat anak dan ayah berselisih faham sehingga dikatakan Syamsul membawa diri daripada ayahnya.  Dan terbaru, tentu ramai maklum mengenai rompakan yang berlaku di mana KL Gangster 2 disebarkan melalui internet dan ini membuat Syamsul amat kecewa sehingga berhasrat untuk bersara dari dunia perfileman.
Kekecewaannya itu secara tidak langsung diukir daripada tidak hadirnya beliau pada prebiu filem tersebut dengan pihak media baru-baru ini.
Dan tentu sekali bapanya, Dato Yusof yang perlu menjadi perisai mempertahankan tindakan anaknya itu.
"Syamsul amat kecewa. Saya sudah pujuk dia tetapi dia tetap tidak mahu hadir. Begitulah reaksi seorang anak muda, dia tidak tahan dengan cabaran kecil begini. Saya berdoa agar keputusan yang diamil untuk tidak lagi mahu mengarah filem tidak diambil serius. Skop Productions masih perlukan tenaga dan kreativiti anak muda sepertinya dan saya berharap cabaran begini dihadapi dengan tenang," ujar Yusof Haslam.
Beliau berharap agar penonton akan terus memberikan sokongan untuk menonton filem ini di pawagam pada 3 Oktober ini agar segala penat lelah yang dilalui Syamsul dan krew-krewnya berbalas.
Kak Fas akui filem prekuel Syamsul kali ini lebih hebat apatah lagi lakonan hero Malaya yang membawa watak Tailong iaitu Rosyam Nor cukup mantap. Seperti kata Rosyam, "sepanjang saya berada dalam industri inilah watak paling jahat saya lakonkan."
Memang benar, andai kata jika Kak Fas tidak mengenali Rosyam Nor secara dekat sudah pasti Kak Fas benci pada aktor ini kerana terlalu membenci karaktor jahat yang dibawanya.
Nak tengok bagaimana Rosyam menjilat dahi Adi Putra... cepat ke pawagam 3 Oktober ini dan saksikan kehebatan arahan Syamsul Yusof dengan lebih jelas dan berkualiti. Hapuskan cetak rompak!


BARISAN pelakon mantap "KL Gangster 2" .. saksikan di pawagam 3 Oktober ini.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------fas

Filem drama beraksi “Dampak” yang mendapat  liputan dan sambutan yang hebat dan meluas daripada media social, pada pertengahan  tahun lalu, apabila pelakon utamanya Aaron Aziz menyebarkan gambar gambar di sekitar pengambaran dan belakang tabir filem itu, di laman Twitter dan Facebook miliknya, kini telah pun siap produksinya dan sedang menantikan penayangannya di bulan September yang akan datang ini.
Filem terbitan Apes Haus dan Ops Picture Sdn Bhd dan di bawah arahan Lai Yuk Long, menampilkan pelakon- pelakon A- List Malaysia seperti Aaron Aziz dan  Farid Kamil, serta  bintang bintang paling popular di tanahair iaitu Intan Ladyana, Cat Farish, Juliana Evans, Scha Alyahya, Wan Hanafi Su dan Nik Kassim. Filem ini juga dibintangi oleh pelakon, model dan penggiat  seni  mempertahankan diri berbangsa Cina, Michael Chin.
Filem “Dampak” mengisahkan kehidupan dan pengembaraan lima adik-beradik yang bermisi untuk membalas dendam terhadap musuh, kepada ayah angkat mereka seorang bekas ahli kongsi gelap yang mempunyai masa silam yang tersembunyi. Filem “Dampak” yang penuh beraksi dan menghiburkan ini , dikatakan akan membuat impak yang besar di box office nanti, kerana daya tarikan bintang bintang yang mengegarkan filem ini, serta lakon layar dan premis cerita yang sangat menarik  dan  yang mempunyai satu kejutan besar di penghujung ceritanya. Hampir  semua babak-babak yang mengandungi  aksi aksi fizikal, dilakukan oleh pelakon-pelakon sendiri, termasuk  satu adegan yang melibatkan Farid Kamil jatuh dan tercedera lututnya semasa penggambaran di Lot 10, Bukit Bintang. Walaupun lututnya lebam dan dalam kesakitan, Farid Kamil masih meneruskan adegan yang melibatkannya sampai selesai penggambaran babak itu. Penggambaran filem “Dampak” dirakam di perbagai lokasi di Lembah Kelang, termasuk di perkampongan perikanan popular Pulau Ketam, dan dianggar akan mendapat sambutan yang hebat dari peminat filem beraksi.

---------------------------------------------------------------------------------------------fas

Release date:
19th September
 
Director:
Luc Besson
 
Cast:
Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones, Dianna Agron
 
Synopsis:
The Manzoni family, a notorious mafia clan, is relocated to Normandy, France under the witness protection program, where fitting in soon becomes challenging as their old habits die hard.
 



Title: Red 2
RED 2..a movie must watch *****
Genre:High octane action comedy
Release Date: 18 July 2013
Distributor: GSC Movies

Starring: Bruce Willis, John Malkovich, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, Catherine Zeta Jones, Anthony Hopkins, Byung Hun Lee (Korea), Brian Cox and Neal McDonough.
Running time: 116 minutes

In Red 2,  this sequel to the worldwide sleeper hit, retired black-ops CIA agent, Frank Moses reunites his unlikely team of elite operatives for a global quest to track down a missing, next-generation lethal device that can change the balance of world power. To succeed, they'll need to survive an army of relentless assassins, ruthless terrorists and power-crazed government officials, all eager to get their hands on the technologically advanced super-weapon The mission takes Frank and his motley crew to Paris, London and Moscow. Outgunned and outmanned, they have only their cunning wits, their old-school skills, and each other to rely on as they try to save the world - and stay alive in the process.
-----------------------------------------------------------------fas

 Title: The Mortal Instruments: City of Bones
 Genre: Love & Fantasy
 Release date: 22 August 2013
 Distributor: GSC Movies

Based on best-selling novel by Cassandra Clare. This movie is highly anticipated to be big that the producers already started working on the second part!
 
Synopsis: When her mom is attacked and taken from their home in New York City by a demon, a seemingly ordinary teenage girl, Clary Fray, finds out truths about her past and bloodline on her quest to get her back, that changes her entire life.
 
 
 
-----------------------------------------------------------fas

Title: YAK : The Giant King
Genre: Animation
Director: Prapas Cholsaranon
Release date: 25 Dec 2012
Distributor: Mega Filem Enterprise
 
Synopsis:
 
Yak tells the tale of the adventurous exploits of Tosakan and his archenemy, Hanuman the Monkey King.
Yak begins with a classic battle between good and evil and ends with a choice between war and peace. Loosely based on Ramayana, the original characters of men, monkeys and Gods have been replaced by robots that reflect and personify important attributes of the original characters.

 Hanuman the monkey king is now a three wheeled robot with a need for speed and adventure. Instead of a monkey’s tail, he has been gifted with a magic chain with which to subdue his mortal enemy Tosakan. Tosakan then ten headed ten armed villain of Ramayana is now a ten headed ten armed giant robot. His only goal in life is to conquer the robotic world and destroy Lord Rama. Lord Rama the powerful demigod of Ramayana is now a powerful satellite in orbit around this robotic world. His mission and that of his loyal servant Hanuman is to stop Tosakan at all cost.
After a million years of being buried underground, Hanuman and Tosakan are discovered by a junk merchant. Through a series of comedic mishaps the pair wake up and find that they’re fused together by Hanuman’s chain. In a hilarious twist of fate they’ve lost their memory, all sense of who they used to be and have no clue as to why they’re chained together. The chain can’t be broken and the adventure begins.
Along the way they become true friends and comrade in arms. When they find out the truth about themselves they have to make a decision, do they continue as friends or do they become enemies again. Is their friendship stronger than an unbreakable chain? 
 Title: The Broken City
 Director:Allen Hughes
 Release Date: 18 April 2013
 Casts: Catherine Zeta Jones, Mark Wahlberg, Russell Crowe
 Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=Q3HgYu1atOo

Sinopsis:


In a broken city rife with injustice, ex-cop Billy Taggart (Mark Wahlberg) seeks redemption – and revenge – after being double-crossed by the city’s most powerful figure, the mayor (Russell Crowe). Billy’s relentless pursuit of justice, matched only by his streetwise toughness, makes him an unstoppable force – and the mayor’s worst nightmare.
What the stars say:-


 Mark Wahlberg: BROKEN CITY protagonist Billy Taggart is one of Mark Wahlberg’s richest screen roles. 
“The film’s script reminded me of those smart, character-driven crime thrillers that I grew up watching and loving," says the Oscar nomiated actor. Billy is an ex New York City cop who loved his job and did it very well until he went too far while investigating a murder. Now, he's a private detective, barely making ends meet, "when a call from the mayor offers an oppportunity to regain his badge and gun," Wahlberg explains. The Mayor thinks his wife is having an affair and he's worried about it interfering with his chances for reelection. As Billy starts to investigate, he comes to realize there's much more to this case than a cheating spouse, and that's when the war between the Mayor and Billy ignites. It is this war that leads Billy to redemption/"


Russel Crowe: “There is an edge to this story and to the way people speak to each other,” says Russel Crowe. who portrays Mayor Hostetler. a character that projects a powerful mix of charm and menace. "I look to be physically affected by projects I'm considering, and i sort of got goose bumps and started making decisions on behalf of the mayor straightaway while reading the script for Broken City. Its a truly grown-up story." 

Catherine Zeta-Jones:  "The film really respects the audience;s intelligence," notes Catherine who portrays the mayor's wife, Cathleen, who is much more than she seems. "Its smart dialogue moves like a bullet train right through the piece. Cathleen's relationship with her husband is a complex one, as is oftern the case with real-life political couples. "Politicians' wives sometimes put on a face to protect their partner," notes Zeta-Jones. "To the outside world they are this quintessential first family, but a bright light sometimes reveals scandal and corruption. To play the role, I drew on this dichotomy. When you meet Cathleen, she is what  every women wants to be and has everything they would love to possess but that is not what's reflected behind closed doors. As the character evolves. you see why she wants to get out of this situation. Cathleen knows way too much, and she knows that Hostetler's dealings and actions will destroy many peoples's lives, including her own.".