Produk

[PRODUK][bsummary]

Gaya Hidup

[GAYA HIDUP][bigposts]

Bisnes

[BISNES][twocolumns]

YURA YUNITA AJAK PENDENGAR 'TENANG' HADAPI PANDEMIK COVID-19


DALAM
 kita mengharungi tempoh pandemik COVID-19 ini, sudah tentu kita perlu bersabar dan tenang menghadapinya kerana ujian itu aturan Allah SWT. 

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.


Pun begitu, mendapatkan jiwa yang tenang dalam keriuhan pandemik dan segala yang berkaitan dengan virus itu merupakan satu hal yang bukan mudah.


Sehubungan itulah, penyanyi berasal Indonesia, Yura Yunita tampil melancarkan lagu berjudul ‘Tenang’ bertujuan mempelawa pendengar untuk melihat sejenak persekitaran malah ke dalam diri sendirii bagi menemukan kehendak sekali gus jawapan dari segala pertanyaan di kepala kita.


Dilingkupi ketenangan, berdialog dengan suara hati yang paling dalam diharapkan dapat membuatkan kita menerima diri sendiri secara utuh, itu mesej Yura.   


Lagu ini berupa doa, curahan rasa, saat berdialog dengan diri sendiri, yang dirindu, dan Sang Pencipta,” ujar Yura tentang lagu terbaharunya, ‘Tenang’ yang dilancarkan sempena Ramadan lalu. 


“Tenang” dirasakan dapat menjadi teman yang selaras dengan bulan yang senantiasa mengundang kita untuk berefleksi. Dalam keriuhan hidup sehari-hari, rasa teduh dan tenteram dari lagu ini diharapkan mampu mengisi saat-saat hening di sepanjang bulan suci Ramadan.   


Malah untuk melanjurkan rasa tenang itu dibawakan ke bulan-bulan seterusnya, lagu ‘Tenang’  turut dijadikan sebagai sebuah lagu untuk mengangkat tema kesihatan mental. 


Dibuka dengan permainan piano lirih, vokal Yura yang khas dan berkarakter menyuarakan perasaan resah disambung melodi korus yang penuh harapan. 


Suasana lagu kemudian dengan perlahan-lahan menanjak dengan instrumentasi anggun hingga iringan paduan suara yang menggetarkan.   


Sejak 22 Mac 2021 lalu, kempen  pre-release lagu “Tenang” dimulai dengan melancarkan potongan 60 saat lagu tersebut di platform TikTok. 


Dengan tanda pagar #MalamTenang, hingga saat ini telah mencatat lebih dari 4,000 video yang menggunakan lagu tersebut sebagai latar audionya sementara video-video tersebut sudah diputar lebih dari 1.5 juta kali. 


Ini dapat menunjukkan bagaimana para pendengar Yura yang mendambakan rasa tenang boleh menemukan apa yang dituju dalam lagu terbarunya itu.


Ramai yang mengenali Yura Yunita berkat lagu-lagu bertema romansa seperti “Cinta dan Rahasia” mahupun “Intuisi”, kini penyanyi dan penulis lagu tersebut mengutarakan percakapan batinnya melalui “Tenang” dengan harapan peminat Malaysia dapat berkongsi lagu berkenaan sebagai halwa telinga waima memberi ketenangan kepada jiwa mereka pada waktu-waktu sukar ini.



Seiring dengan pelancaran lagu “Tenang” ini, sebuah filem pendek atau video muzik garapan Yandy Laurens juga akan diperkenalkan kepada khalayak. 


Dibintangi aktor-aktor ternama Ringgo Agus, Nirina Zubir, Kiki Narendra, dan aktor cilik Gamaliel Eleazar dan Zozo, filem ini mengisahkan seseorang yang mencuba berdamai dengan kenangan dan dirinya sendiri, serupa dengan ajakan yang dipaparkan dalam lagu “Tenang”. 


Video muzik ini dapat disaksikan dua minggu setelah lagunya tersedia di berbagai layanan streaming. Yandy Laurens sendiri dikenal antara lain sebagai sutradara dan salah satu penulis film Keluarga Cemara (2018).



#Tenang #YuraYunita #Indonesia #Malaysia #LaguTerbaharu #Ramadan #Lagu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan