Produk

[PRODUK][bsummary]

Gaya Hidup

[GAYA HIDUP][bigposts]

Bisnes

[BISNES][twocolumns]

APA BAIK BURUKNYA MENIKMATI KUDAPAN? PELAJARI #JOMSNEKBIJAK BERSAMA MONDELEZ!


APA KAH
anda mempunyai tabiat sering mengambil kudapan atau snek?
 


Jika jawapannya iya apakah amalan kudapan itu baik atau pun buruk dipraktikkan pada kesihatan diri?


Perlukah anda mengawal tabiat mengudap?


Segala persoalan yang Kak Fas nyatakan di atas sudah tentu ada jawapannya.  Dan jawapan itu Kak Fas memperolehnya ketika menghadiri sesi santai bertajuk ‘The Importance of Mindful Snacking’.


Menurut Raja Zalina Raja Safran, Ketua Hal Ehwal Korporat & Kerajaan di Mondelez International (Malaysia & Singapura ) yang Kak Fas baharu sahaja mengenali, kempen ‘Mindful Snacking’ ini dah tiga tahun dilaksanakan oleh  Mondelēz International (Malaysia), cuma Kak Fas sahaja yang tidak prihatin dan mengetahuinya.


Jadi apa yang diceritakan pada sesi perbincangan baru-baru ini sesuatu yang Kak Fas benar-benar bermanfaat sebab selama ini tidak sedar mengenai ‘mindful snacking’ atau dalam bahasa mudahnya mengunyap kudapan berhati-hati’.


“Kami percaya orang ramai sepatutnya dapat menikmati snek yang lazat, mengetahui bahawa pilihan mereka adalah baik untuk diri mereka sendiri, untuk orang lain, dan untuk planet ini. Tanpa mengira kesediaan rakyat Malaysia terhadap amalan kemampanan, kami akan terus memainkan peranan kami untuk menambah baik cara kami membuat makanan ringan dengan mengambil kira kesan alam sekitar, “ ujar Raja Zalina kepada media pada sesi santai berkenaan yang berlangsung di ibu pejabat Mondelez International Malaysia baru-baru ini.



Turut hadir Lim Chain Yin (kiri), Peneraju Strategi Pemakanan Serantau dan Komunikasi untuk Asia Tenggara di Mondelēz International serta Prof. Madya, Dr. Satvinder Kaur (tengah) dari Jabatan Sains Makanan dan Pemakanan, Universiti UCSI.


Menurut Raja Zalina seterusnya, hari ini 96% daripada pembungkusan yang disediakan oleh pihaknya  dikitar semula malah syarikat  sedang berusaha membangunkan infrastruktur untuk mengumpul, menyusun dan mengitar semula sisa plastik di Malaysia. 


“Ini hanyalah beberapa cara yang kami memudahkan pengguna kerana kami terus menyediakan snek yang betul, pada masa yang tepat, dibuat dengan cara yang betul,” tambah beliau.


Tinjauan terkini mendedahkan 1 dalam 2 rakyat Malaysia mengamalkan ‘portion control’ dan  menggunakan deria mereka semasa mengudap, tetapi hanya 1 dalam 3 mengitar semula pembungkusan snek mereka selepas itu.


Tingkah laku snek berubah apabila pengguna semakin menyedari kesan pilihan mereka terhadap kesejahteraan dan keseimbangan serta alam sekitar.



Dalam satu tinjauan lain yang dilakukan mendapati bahawa rakyat Malaysia sedang berusaha untuk lebih berhati-hati ketika mengudap waima 54% secara aktif mengawal berapa banyak mereka mampu makan sedangkan 51% menggunakan akal fikiran agar pemakanan snek lebih bermanfaat.


Walau bagaimanapun, dari segi alam sekitar, tinjauan mendapati bahawa kitar semula masih jauh daripada menjadi tabiat naluri dalam kalangan rakyat Malaysia. Hanya 36% mengitar semula pembungkusan snek daripada membuang ke dalam tong sampah dan 4 daripada 5 responden merasakan bahawa pembungkusan yang kurang atau sedia dikitar semula tidak penting bagi mereka.



“Peranan snek terus berkembang menjangkaui sumber pemakanan dan kepuasan untuk memenuhi pelbagai keperluan pengguna. Sebagai peneraju global dalam snek, kami di Mondelēz International mempunyai matlamat untuk memperkasakan orang ramai agar mengudap snek dengan betul. 


“Kami ingin membantu rakyat Malaysia rasa seronok tentang snek mereka tanpa perlu memilih antara snek dan makan yang betul buat masa ini. Itulah sebabnya kami terus menjadi penyokong untuk Snek Cerdas,” sambung Lim Chain Yin.


‘Mindful Snacking’ adalah pendekatan terbaik  untuk makan dengan niat dan perhatian. Ia menggalakkan pengguna untuk peka terhadap pilihan mereka  sekali gus membantu menemui pengalaman snek yang lebih memuaskan.


“Mengudap snek secara berhati-hati bukan tentang memilih antara memakan secara sihat atau menyekat diri kita daripada snek. Ia membimbing kita untuk lebih menyesuaikan diri dengan apa yang kita snek, mengapa  kita snek dan bagaimana ia membuatkan kita merasai kepuasannya,” jelas Chain Yin.


Tinjauan turut mendapati bahawa rakyat Malaysia mempunyai kecenderungan untuk “multi task snacking" di mana snek paling popular berlaku semasa menonton TV atau melayari internet (75%) dan ketika belajar atau bekerja (44%). 


Selain itu, makanan ringan kekal sebagai sumber keselesaan bagi rakyat Malaysia kerana majoriti responden (63%) beralih kepada makanan ringan untuk menghilangkan tekanan atau bersantai, manakala 61%  beralih kepada makanan ringan untuk memuaskan keinginan.


Berkongsi pendapatnya, Dr. Satvinder Kaur memberi amaran bahawa pelbagai tugas dan gangguan adalah beberapa faktor biasa yang menghalang orang daripada memakan dengan betul.


“Snek membantu badan kita mengekalkan nutrisi yang mencukupi semasa kita menjalani rutin yang sibuk, terutamanya bagi mereka yang kurang selera makan. Walau bagaimanapun, snek tidak seharusnya menjadi aktiviti yang tidak difikirkan kerana makan sambil terganggu boleh memutuskan hubungan anda daripada rasa lapar dan kenyang. Fokus pada makanan anda semasa makan untuk mengelakkan makan berlebihan dan gunakan kaedah pemakanan seimbang seperti B.M.V. (Keseimbangan, Kesederhanaan, Kepelbagaian) untuk mendapatkan semua nutrien yang diperlukan oleh badan,” kata Dr Satvinder.


Sebahagian besar komitmen Mondelēz International terhadap ‘Mindful Snacking’ menumpukan fokusnya pada pembungkusan dan pelabelan. 


Ini termasuk pengenalan pek "kawalan bahagian" yang kurang daripada 200kcal setiap bahagian pra-bungkus, dengan ikon ‘Snack Mindfully’ disertakan pada semua pek, untuk semua makanan ringan, secara global menjelang 2025, bertujuan  memberikan pengguna kejelasan yang lebih baik tentang bahagian yang betul maklumat saiz dan kalori setiap bahagian. 


Inisiatif lain ialah mengubahsuai produk "Lebih Baik untuk Anda" dengan profil pemakanan dan ramuan yang lebih baik. 


Usaha ini juga ditambah dengan inisiatif berterusan #JomSnekBijak untuk menggalakkan kesedaran dan pendidikan tentang tabiat ‘Mindful Snacking’.


Walaupun pembungkusan kekal sebagai alat penting untuk memastikan pengguna dimaklumkan, terdapat keperluan yang semakin meningkat untuk memikirkan semula kesannya terhadap kelestarian alam sekitar. 


Tinjauan itu juga menggambarkan sikap rakyat Malaysia terhadap snek yang mampan, termasuk tabiat kitar semula dan tindakan mereka yang melibatkan pengambilan makanan ringan.


Walaupun tinjauan mendapati bahawa rakyat Malaysia tidak mengitar semula pembungkusan makanan ringan pada kadar yang tinggi, ia juga mendapati bahawa mereka teragak-agak untuk menanggung kos usaha kelestarian alam sekitar. 


Hanya 31% sanggup membayar cukai karbon yang kecil ke atas snek untuk mengimbangi kesan alam sekitar daripada membuatnya. 


Penemuan ini sangat berbeza dengan aliran global, seperti yang terdapat dalam laporan Snek Tahunan Keempat Tahunan Mondelēz International, di mana 61% pengguna bersedia untuk membuat komitmen.


Lebih menarik hampir separuh daripada responden (41%) tidak keberatan membayar lebih untuk makanan ringan yang dihasilkan oleh syarikat yang mematuhi amalan beretika dan mampan.



Pada akhir sesi, para media dan bloggers diberi peluang membuat kudapan masing-masing menggunakan makanan-makan berkhasiat seperti buah-buahan, biskut, madu, cokelat dan pelbagai lagi yang seimbang.


Apa pun, untuk mengetahui lebih lanjut tentang cara rangka kerja kemampanan dan strategi kesejahteraan Mondelēz International, lawati www.mondelezinternational.com/Snacking-Made-Right


SNEK (kanan) yang Kak Fas buat menggunakan bahan-bahan disediakan.



Ketahui lebih lanjut tentang amalan Kudapan Minda di https://www.snackmindful.com/.

Lawati mondelezinternational.com 


Boleh juga layan platform media sosial rasmi syarikat  melalui laman:   


facebook.com/mondelezinternational, instagram.com/mondelēz_international, linkedin.com/company/mondelezinternational dan twitter.com/MDLZ.



#MindfulSnacking #MondelezInternational #


Tiada ulasan:

Catat Ulasan