Produk

[PRODUK][bsummary]

Gaya Hidup

[GAYA HIDUP][bigposts]

Bisnes

[BISNES][twocolumns]

KEJOHANAN 8 CABARAN PIALA SUPER BLACKBALL TAWAR HADIAH BERJUMLAH RM55K!


SEJUMLAH
26 pasukan termasuk golongan wanita bakal berentap di gelanggang Kejohanan 8 Cabaran Piala Super Blackball 2024 yang menyediakan hadiah wang tunai berjumlah RM55,000 dijadual bermula pada 16 Mei 2024 selama 120 hari.


Memasuki musim ke-2, kejohanan mendebarkan ini yang berasal dari persatuan, kelab dan pub di seluruh Lembah Klang anjuran Pengurusan Sukan dan Acara Kelab Sukan SAM (KSS), direka bentuk untuk berfungsi sebagai platform dinamik bagi  para cueists mempamer dan memupukkan kemahiran mereka dalam permainan billiard.


“"Matlamat utama kami adalah untuk menyediakan peluang yang luas dan ruang kompetitif untuk pemain mencungkil dan memupuk bakat untuk negara,” ujar Rakan Kongsi/Ketua Operasi KSS Sukan dan Pengurusan Acara, Sam Sathishkumar pada majlis pelancaran Kejohanan ‘8 Cabaran Super Bola Blackball 2024’ yang diadakan di Donnis Sports Sunway baru-baru ini.



Turut hadir menyempurnakan majlis pelancaran adalah Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (KARYAWAN), Dato Freddie Fernandez; Presiden Persekutuan Biliard & Snuker Malaysia (MSBF) merangkap Naib Presiden Asia Tenggara bagi Konfederasi Biliard & Snuker Asia (ACBS), & Ahli Lembaga Persatuan Kolam Dunia (WPA), Melvin Chia; Pemilik Backyard Pub & Grill, Sri Hartamas, Jerry Chong dan Pemilik Akademi Sukan Donnis, Sunway, Michael Tan.


DARI kiri: Jerry Chong, Freddie Fernandez, Sam Sathiskumar, Michael Tan dan Melvin Chia.


Menangani salah tanggapan seputar sukan kiu. , Sam menekankan, "Kami berusaha untuk menghilangkan sebarang keraguan yang mengelilingi snuker, kolam renang dan biliard, yang sering mendapat stigma secara tidak adil. Dengan menawarkan kumpulan hadiah yang besar dan memupuk persekitaran yang menyokong, kami berhasrat untuk meningkatkan 8 sukan Blackball dan mengiktiraf bakat besar dalam komuniti kami.”


Daripada bukti sokongan yang memberangsangkan dengan peningkatan ketara jumlah peserta daripada 160 pada 2023 kepada lebih 200 tahun ini, penganjur meningkatkan peluang dengan menaikkan kumpulan hadiah daripada RM38,000 kepada RM55,000.


Edisi tahun ini disokong oleh badan induk The Billiard Sports Malaysia, Malaysian Snuker and Billiard Federation (MSBF).



Sam juga mengucapkan terima kasih kepada Penaja - Donnis Sports Sunway, The Lakeview Club Subang Jaya, Backyard Pub & Grill, A Bar Above dan Where Else Sunway atas sokongan tidak ternilai mereka dalam memastikan penganjuran kejohanan itu berjaya.


'Sebagai badan pengelola sukan biliard di Malaysia, kami berbesar hati  untuk menyokong kejohanan ini yang akan memberikan lebih kepastian dan jaminan kepada peserta acara kelas atas dengan pengiktirafan yang sewajarnya,” sambung Melvin.


Melvin menambahkata, BlackBall ialah sukan biliard yang popular di kalangan pemain kasual kerana ia pantas, mudah dan menarik.


“Dengan penganjuran format sedemikian dan dana hadiah yang menarik, kejohanan itu telah menaikkan statusnya dan kini akan menarik minat kumpulan peserta yang lebih luas malah engan popularitinya yang semakin meningkat, kami berharap suatu hari nanti ia akan dipertandingkan dalam acara sukan besar seperti Sukan SEA dan Sukan Asia,” ujarnya.



Selain itu, kejohanan itu berfungsi sebagai platform penyatuan, menghimpunkan peserta mewakili pelbagai kaum dan agama.


Format kejohanan akan menyaksikan 26 pasukan diundi kepada empat (4) kumpulan untuk terlibat dalam sesi round robin, yang menampilkan perlawanan di tempat sendiri dan di tempat lawan dalam pra pusingan. 


Tiga pasukan teratas dari setiap kumpulan akan mara ke Divisyen 1, manakala pasukan yang selebihnya akan bersaing di Divisyen 2 untuk hadiah wang berjumlah RM35,000 dan RM20,000 masing-masing.


Pertandingan akan berlangsung melalui format penyingkiran berganda dan kalah mati dengan suku akhir, separuh akhir dan Akhir diadakan di tempat berkecuali. 


Dalam usaha untuk menggalakkan penyertaan lebih ramai, penganjur telah memperkenalkan kategori tambahan untuk perseorangan lelaki dan wanita terbuka, menawarkan hadiah wang tunai RM15,000 dan RM7,000 masing-masing.


Penganjuran dijangka menarik hampir 210 peminat yang bersedia untuk menyalakan baize hijau ketika mereka bersaing untuk mendapatkan hadiah idaman yang tersenarai.



#8CabaranPialaSuperBlackBall2024 #SukanBilliard #KARYAWAN #Sukan #fyp

Tiada ulasan:

Catat Ulasan