Produk

[PRODUK][bsummary]

Gaya Hidup

[GAYA HIDUP][bigposts]

Bisnes

[BISNES][twocolumns]

UNDIAN ATAS TALIAN ANUGERAH TELENOVELA KE-8 SUDAH DIBUKA


SEBANYAK
106 calon telenovela berentap untuk merebut lebih 30 kategori Anugerah
 Telenovela Ke-8 tahun ini setelah tertangguh selama dua tahun akibat pandemik COVID-19.


"Kesemua karya terbabit merupakan himpunan sejak 2020 hingga tahun ini yang layak selagi jalan cerita diterbitkan berdasarkan adaptasi novel,” ujar Pengerusi Anugerah Telenovela, Dr. Hasan Hamzah pada majlis pelancaran undian atas talian Anugerah Telenovela ke-8 yang berlangsung di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur baru-baru ini,


Pelancaran disempurnakan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Zahidi Zainul Abidin yang turut dihadiri Presiden Persatuan Pengarah Filem Malaysia, Datuk Dr. Ahmad Ibrahim atau Mat London, Datuk Rosmarayu Mokhtar mewakili D'Ayu Pictures, Datuk Yusof Haslam dan wakil daripada penaja bersama, Yuela Gold.



Anjuran bersama Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN) dan D’Ayu Pictures Sdn Bhd., Anugerah Telenovela pada asalnya adalah sub-kategori kepada Anugerah Buku Negara yang mula diperkenalkan pada tahun 2005 namun bermula tahun 2015 Anugerah Telenovela dianjurkan secara berasingan


Majlis Pelancaran Pengundian Atas Talian Anugerah Telenovela Kali Ke-8 ini diadakan bagi meneruskan agenda untuk memilih karya-karya adaptasi “Book2Screen”, atau novel ke drama, telefilem dan filem serta satu bentuk penghargaan secara langsung buat warga kerja industri yang terdiri daripada anak-anak seni dan pemain industri kreatif tempatan.



Bagi tahun 2020 hingga 2022, karya-karya mestilah ditayangkan di televisyen atau stesen satalit atau stesen umum (Free To Air. FTA) atau pawagam dan buat masa ini tayangan di laman social tidak diterima.


Acara tahunan berprestij bagi mengiktiraf dan meraikan kejayaan warga industri seni kreatif tempatan yang sentiasa menerbitkan karya berkualiti tinggi dan berpotensi untuk menembusi pasaran di peringkat global in bertepatan dengan pengiktirafan Kuala Lumpur sebagai Ibu kota Buku Dunia oleh UNESCO, atau UNESCO — Kuala Lumpur World Book Capital 2020. 


Penganjuran acara tersebut juga me­rupakan salah satu usaha berterusan dan konsisten YPBN yang sentiasa komited dalam mendukung hasrat kerajaan untuk merancakkan lagi industri penerbitan serta seni kreatif negara dengan penghasilan karya-karya berkualiti tinggi dan bertaraf dunia.


Ia seterusnya diharap memberi impak besar terhadap pembangunan tamadun, sosial serta ekonomi negara menurut acuan KELUARGA MALAYSIA yang diasaskan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia. 


Senarai penuh pencalonan Anugerah Telenovela Ke-8 boleh dirujuk melalui laman web rasmi Anugerah Telenovela: http://www.anugerahtelenovela.com atau KLIK DI SINI juga untuk undian.


#AnugerahTelenovelaKe8 #UndianAtasTalian #D'AyuPictures #UNESCO #SeniKreatif




Tiada ulasan:

Catat Ulasan